Raport z udziału w konferencji go-to-brand marka polskiej gospodarki

dzień przedsiębiorcyW miniony wtorek w Ministerstwie Rozwoju odbyła się gala otwierająca projekt: Promocja gospodarki w oparciu o polskie marki produktowe – Marka Polskiej Gospodarki – Brand”. Jest to już kolejna odsłona projektu realizowanego przez Ministerstwo. Całą galę prowadził Pan Mariusz Gzyl z Polskiego Radia. Prelekcję rozpoczął Pan Jakub Bednarek, Dyrektor Departamentu Polityki Eksportowej w Ministerstwie Rozwoju. Pierwsze słowa dotyczyły ogólnej charakterystyki projektu, w tym szczególnie wytypowanych branż oraz rynków docelowych. Jak przedstawialiśmy już na naszym portalu, branże objęte programem to:

– Sprzęt medyczny
– Maszyny i urządzenia
– Kosmetyki
– IT/ICT
– Biotechnologia i farmaceutyka
– Moda polska
– Budowa i wykańczanie budowli
– Jachty i łodzie
– Meble
– Polskie specjalności żywnościowe
– Sektor usług prozdrowotnych
– Części samochodowe i lotnicze

W dodatku każda firma, bez wzgląd na wyżej podane branże będzie mogła wziąć udział w programie pod warunkiem, że wybiorą jeden z pięciu rynków docelowych:

– Algieria
– Indie
– Iran
– Meksyk
– Wietnam

Dlaczego akurat te rynki i branże? Otóż jak poinformowała nas Pani Ewa Swędrowska – Zastępca Dyrektora Departamentu Polityki Eksportowej w Ministerstwie Rozwoju, są to rynki i sektory wytypowane przez przedsiębiorców w ankiecie na stronie Ministerstwa (prowadzonej w zeszłym roku). Dodatkowo specjaliści z MR również w tych branżach i rynkach upatrują najskuteczniejszego wzrostu Polskich marek na rynkach zagranicznych.

Kolejny prelegent, dr Piotr Kryjom, Departament Internacjonalizacji Przedsiębiorstw, opowiadał o najczęstszych błędach w trakcie składania wniosków. Okazuje się, że wnioskodawcy najczęściej źle oceniali wartość kosztów usług realizowanych w projektach. Szczególnie to dotyczy kalkulacji wyjazdów (diety, hotele, wyżywienie, transport) jak również kosztów stoisk wystawienniczych czy zabudowy stoiska.

Następnym prelegentem był Pan Tomasz Pisula, Prezes Zarządu Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, który w zwięzłych słowach zapowiedział projekt przekształcenia placówek WPHI na nowe trade office, których zadaniem ma być udzielanie informacji na temat danego rynku polskim przedsiębiorstwom.

Konferencje zamykał Pan Michał Polański, Dyrektor Departamentu Promocji Gospodarczej opowiadając o przyszłorocznych EXPO odbywających się w Astanie. Ciekawą opcją wspomnianą prze Pana Michała jest szansa uczestniczenia w Polskim stoisku w trakcie EXPO, dla polskich przedsiębiorców może to być bardzo ciekawa opcja na udział w międzynarodowych targach bez ponoszenia dużych wydatków.

Go To BrandPo konferencji wręczono nagrody w ramach konkursu „Europejskie nagrody przedsiębiorczości”. Konkurs „Europejskie nagrody przedsiębiorczości” adresowany jest do władz lokalnych, regionalnych i krajowych, do miast, regionów, wspólnot, które samodzielnie lub w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, z przedsiębiorcami, organizacjami biznesowymi a także instytucjami edukacyjnymi, podejmują inicjatywy promujące przedsiębiorczość.”