![kooperacja](http://www.pfke.pl/wp-content/uploads/2014/08/iStock_000005584334XSmall-300x199.jpg)
kooperacja – w grupie siła
Pomimo dużych korzyści z prowadzenia eksportu to przedsiębiorca prowadzący samodzielnie działania eksportowe napotyka wiele trudności, z którymi sam musi się borykać. Nie bez powodu mówi się, że w grupie siła, a w eksporcie można stwierdzić, że taka grupą jest konsorcjum eksportowe. Jest to instrument głównie dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców planujących rozpocząć sprzedaż na rynki zagraniczne.
Konsorcjum eksportowe jest to metoda wspierania eksportu w Polsce niezbyt popularna i propagowana. Natomiast konsorcjum jest bardzo uznaną i rozwiniętą formą współpracy zwłaszcza we Niemczech, Szwecji, Włoszech i Hiszpanii. Tamtejsze firmy działają głównie w ramach konsorcjum co znacznie ułatwia im prowadzenie eksportu i rozwój eksportu. Warto zwrócić uwagę na to narzędzie wspomagające eksport na rynki zagraniczne i polscy przedsiębiorcy zrzeszenie w konsorcjum mogą prowadzić bardziej efektywny eksport. Warto budować konsorcjum i na nim opierał się plan eksportu w Polsce. Wspólne działanie nie dotyczą jednak rynku macierzystego. Tutaj firmy nadal są dla siebie konkurencją i nie ma ograniczeń co do własnych działań. Konsorcja ma na celu połączenie wspólnych działań na rynkach zewnętrznych.
Co to jest konsorcjum eksportowe?
![konsorcjum eksportowe](http://www.pfke.pl/wp-content/uploads/2014/08/spolka-300x225.jpg)
razem raźniej
Konsorcjum eksportowe oznacza wzajemne porozumienie przedsiębiorstw na potrzeby zwiększenia swojego potencjału w zakresie eksportu. Taka współpraca może przynieść wiele korzyści. Co prawda każdy z przedsiębiorców partycypujących w zawartym układzie musi zrezygnować z pewnej części swoich interesów na korzyść konsorcjum w danym kraju, ale osiągnięty w ten sposób kompromis może pozwolić zwiększyć szansę na wspieranie eksportu tych przedsiębiorstw oraz zwiększa szansę na odniesie sukcesu na arenie międzynarodowej dla każdego z nich. To z kolei przełoży się na zwiększone zyski z danego kraju o wiele większe niż gdybyśmy działali w pojedynkę.
Jakie konsorcja eksportowe wyróżniamy?
Można wyróżnić konsorcja przedsiębiorstw w zakresie produktów i usług, które tworzą ich sprzedaż na rynki zagraniczne oraz, które to produkty lub usługi są względem siebie:
– konkurencyjne – podmioty, które tworzą takie konsorcjum oferują podobny asortyment, jednak wybierają współpracę w konsorcjum, aby mieć większy zasięg oddziaływania w trakcie prowadzenia eksportu na wybrane rynki zagraniczne,
– komplementarne – firmy działające jako zrzeszenie konsorcjum oferują towary lub usługi, które się uzupełniają, lecz nie są wobec siebie konkurencyjne np. producent farb i producent akcesoriów niezbędnych do malowania,
– konkurencyjne oraz komplementarne – jest to konfiguracja, w której występują firmy, które mogą być wobec siebie konkurencyjne lub komplementarne. Konsorcjum w eksporcie utworzone przez takie firmy jest najbardziej różnorodną i złożoną strukturą,
Istotne przy zagadnieniu określonym, jako konsorcjum eksportowe jest poznanie zalet i wad tego porozumienia. Jednak reasumując warto stwierdzić, że jest to bardzo interesująca forma prowadzenia eksportu na rynki zagraniczne i instrument wspierania eksportu, zwłaszcza dla małych i średnich przedsiębiorstw.